Własny motocykl to spełnienie marzeń miłośnika dwóch kółek. Duże prędkości, poczucie wolności i wygoda pociąga wielu motocyklistów. Jednak dotykają ich również mniej przyjemne obowiązki – wydatki na konserwację i utrzymanie pojazdu oraz ubezpieczenie. Jak powinien się zabezpieczyć motocyklista?
Właściciele motocykli, analogicznie jak właściciele samochodów, są zobowiązani do posiadania ubezpieczenia w zakresie OC. Ale oprócz niego warto wykupić także dodatkowe polisy – chroniące zarówno dwa kółka jak i ich użytkownika. Sezon wypraw motocyklowych już rozpoczęty, dlatego w niniejszym artykule chcę przypomnieć jakie umowy ubezpieczenia warto zawrzeć, aby być spokojniejszym zarówno o swój pojazd jak i o siebie.
Obowiązkowe - OC komunikacyjne
W zakresie możliwości wykupienia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej właściciel motocykla nie ma zbyt dużego pola manewru. Ustawa o ubezpieczeniach obowiązkowych, Ubezpieczeniowym Funduszu Gwarancyjnym i Polskim Biurze Ubezpieczycieli Komunikacyjnych obliguje każdego posiadacza motocykla do zawarcia ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody powstałe w związku z ruchem pojazdu.
Za brak ubezpieczenia OC UFG ustanowił kary finansowe:
-
560 zł, jeśli brak polisy trwa już ponad dwa tygodnie,
-
280 zł, gdy brak polisy trwa od 4-14 dni,
-
110 zł, jeśli brak ubezpieczenia trwa 1-3 dni.
Wykupić polisę można właściwie w większości zakładów ubezpieczeń, a ponieważ zakres ubezpieczenia regulowany jest ustawą, w każdym towarzystwie będzie on taki sam. Różna będzie natomiast cena. W tej kwestii warto zatem poszukać rozwiązania najtańszego.
Najniższe składki za ochronę ubezpieczeniową rozpoczynają się już od 80 zł, najwyższe mogą sięgać nawet 600 zł. Ceny te nie będą się różnicowały w zależności od miejsca zarejestrowania motocykla, dlatego warto porównać kilka ofert towarzystw ubezpieczeniowych i spośród nich wybrać opcję z najniższą składką. Pomocny będzie zarówno Internet jak i dobra agencja ubezpieczeniowa.
Dobrowolne i drogie - AC
Jeśli znaleźliśmy już atrakcyjną składkę za ubezpieczenie OC warto zastanowić się, czy nasz pojazd nie potrzebuje również ubezpieczenia w zakresie autocasco. Niestety casco dla motocykli jest dość drogie, dlatego skoro zdecydowaliśmy się na wykupienie tego rodzaju ochrony, warto mieć pewność, że będzie ona kompleksowa.
Podobnie jak AC dla samochodów, w ramach ubezpieczenia zakład ubezpieczeń zwróci właścicielowi jednośladu koszty uszkodzeń poniesione w związku z wypadkiem lub kolizją, na skutek zniszczenia wskutek działania czynników zewnętrznych lub w razie kradzieży pojazdu. W tym ostatnim ryzyku wymagane są odpowiednie zabezpieczenia antykradzieżowe.
Składka kalkulowana jest przede wszystkim w zależności od wartości pojazdu. Dodatkowo pod uwagę brany jest wiek kierowcy, liczba lat bezszkodowej jazdy, sposób wykorzystania jednośladu oraz jego garażowania. Często młodszy kierowca dostaje dodatkową zwyżkę składki, bo też generuje dla zakładu ubezpieczeń wyższe ryzyko zajścia zdarzenia ubezpieczeniowego.
Wysokość składki jest różna w różnych zakładach ubezpieczeń – mamy tu naprawdę dość dużą rozpiętość. Warto jednak decydować się na zawarcie umowy ubezpieczenia w pakiecie – z OC i NNW, będziemy mieli szansę wynegocjować atrakcyjniejszą cenę. Sam koszt ubezpieczenia AC to kwoty rzędu kilku do kilkunastu, a nawet kilkudziesięciu procent wartości motocykla. Znowu pomocny przy wyborze najkorzystniejszego rozwiązania będzie Internet i agent ubezpieczeniowy.
Dobrowolne i niedrogie - NNW
Poza zabezpieczeniem swoich dwóch kółek i wywiązaniem się z obowiązku ubezpieczenia narzuconego przez ustawę, warto zadbać także o swoje bezpieczeństwo. Motocyklista jest zdecydowanie bardziej narażony na kontuzje i urazy powstałe w związku z poruszaniem się jednośladem niż np. kierowca samochodu. Ze względu na samą konstrukcję pojazdu, nie chroniącą w żaden sposób jego użytkownika, kierowca w razie wypadku może doznać bardzo ciężkich uszkodzeń ciała.
Ubezpieczenie w zakresie NNW przynajmniej w minimalnym stopniu będzie finansowym wsparciem w razie jakiegokolwiek nieszczęśliwego zdarzenia. Im wyższa suma ubezpieczenia, tym wyższe świadczenie zostanie wypłacone. Ma to związek również z wyższą kwotą samej składki, ale znowu kupując pełny pakiet ochrony ubezpieczeniowej, możemy w tym zakresie wynegocjować dodatkową zniżkę.
W pakiecie dodatkowe korzyści
Wykupując ubezpieczenie w pakiecie możemy dodatkowo otrzymać bezpłatne świadczenia assistance – holowanie do najbliższego serwisu, usługi porady prawnej czy infolinii. Co więcej zielona karta, przydatna w przypadku zagranicznych wypraw, również nie powinna być dodatkowo płatna. W zależności od oferty ubezpieczyciela ten dodatkowy zakres może być również elementem samego ubezpieczenia OC.
Duża szkodowość związana z użytkowaniem motocykli oraz klasyfikowanie jednośladów przez część zakładów ubezpieczeń jak pojazdy luksusowe sprawiają, że składki za ich ubezpieczenie są dość wysokie. Większość właścicieli dwóch kółek decyduje się zatem na zawarcie tylko ubezpieczenia OC. Najczęściej jeżdżą pojazdami starszymi, używanymi, dla których wykupienie drogiego AC jest po prostu mało opłacalne. Tymczasem warto przeszukać oferty dostępne na rynku, popytać o możliwości uzyskania dodatkowych zniżek, a być może wyszukamy rozwiązanie atrakcyjne także na swoją kieszeń.
Motocyklisto! Jeśli jesteś z Wrocławia, ubezpieczenie motocykla możesz kupić osobiście także w multiagencji
Ubezpieczenia online.pl
Sylwia Krukowska